Lesmateriaal recensie: Houten Onderwijsmateriaal

Als lid van het juf Sanne team bekijkt Els deze keer materialen van de website Houten Onderwijsmateriaal. Hier kun je, hoe kan het ook anders, houten onderwijsmateriaal vinden dat geschikt is voor kinderen uit de kleuterklas t/m groep 5. De materialen worden snel geleverd, zijn kant en klaar en zijn inclusief opdrachtkaarten die je zelf kunt afdrukken. Els test voor ons de Moeren en Bouten, het Vormenspel en Patronenspel. Els:

De site ziet er netjes uit en is heel duidelijk. Ze heten de geïnteresseerde klant welkom en sommen enkele punten op. Je leest o.a.

• geschikt voor kinderen uit de kleuterklas
• snelle levering
• kant-en-klare pakketten
• zeer geschikt voor kinderen met extra onderwijsbehoeften
• educatief

Vervolgens schuiven foto’s voorbij van pakketten die zij leveren. Vanuit de foto’s kies ik de volgende pakketten: moeren en bouten, het vormenspel en het patronenspel.

Alles wordt snel geleverd. De materialen zitten bij elkaar in een grote doos en zijn afzonderlijk goed verpakt in een stuk plastic. De opdrachtkaarten ontvang ik als PDF bestand via de mail.

Moeren en bouten

Dit is een spelbord met bouten en hierbij zit een zakje met 20 (vleugel)moeren. De opdrachtkaarten ontvang je per mail en druk je af. Het is een spel om de fijne motoriek te oefenen. De kinderen ontwikkelen hierbij de ruimtelijke oriëntatie door (vleugel)moeren op de juiste manier te plaatsen volgens de bijbehorende opdrachtkaarten.

In de praktijk

Met dit spel gaan kleuters individueel aan het werk. Het spelbord is stevig. De opdrachtenkaart wordt goed bekeken en de juiste moer/bout wordt uitgekozen. Wanneer de opdracht klaar is vragen ze een klasgenoot om te komen kijken of de opdracht goed is uitgevoerd. De opdrachtenkaarten lopen in moeilijkheidsgraad op. Bij de eerste kaarten hoeven ze maar enkele bouten/moeren te draaien, maar dit worden er geleidelijk aan meer. Dan ontdek je hoe het ruimtelijk inzicht van de kleuter is. Ze moeten nu zelf ontdekken met welke bout/moer ze moeten beginnen. Een oudste kleuter heeft dit snel door. Bij dit spel oefenen ze de fijne motoriek. Je ziet welke kinderen hun duim en wijsvinger gebruiken. Af en toe rolt er een moertje weg! Tevens ontdek je welke voorkeurshand de kleuter heeft. Bij voorkeur worden de bouten en moeren aangedraaid met deze hand.

Patronenspel

Dit zijn drie smalle spelborden, met verschillende ‘lijnen’. Daarnaast ontvang je een zakje met 90 papieren balletjes, in de kleuren rood, geel, groen, blauw, oranje en roze. Van elke kleur vijftien stuks. De opdrachtkaarten ontvang je per mail en druk je af. De kinderen kijken naar de reeks op de opdrachtkaart. Dit leggen ze na op hun spelbord en maken vervolgens de reeks af. Hierbij oefenen ze hun fijne motoriek en ontwikkelen hun ruimtelijke oriëntatie.

In de praktijk

De kleuters kiezen ieder een spelbord en een opdrachtenkaart. Op de opdrachtkaarten staan drie reeksen. De kleuters moeten goed kijken welk spelbord ze hebben gekozen. Hierop leggen ze dan de reeks die op de opdrachtkaart staat. De kleuters nemen de kleine balletjes tussen de duim en wijsvinger en leggen deze op de lege ruimte op het spelbord. Ze kijken nauwkeurig. Wanneer de reeks klaar is, wordt deze door een klasgenoot gecontroleerd. Af en toe merk je dat kleuters dezelfde kleur balletjes nodig hebben. Gelukkig lossen ze dat zelf op. Ze wachten tot de één klaar is of kiezen een andere opdrachtkaart. Helemaal fijn zou het zijn, wanneer er meer balletjes worden geleverd.

Vormenspel

Dit is een spelbord met achttien verschillende vormen. De opdrachtkaarten ontvang je per mail en druk je af. Met dit spel ontwikkelen de kinderen hun ruimtelijke oriëntatie. Ze bekijken een van de opdrachtkaarten. Vervolgens leggen ze verschillende vormen op de juiste plaats overeenkomstig als de bekeken opdrachtkaart.

In de praktijk

Dit spel spelen de kleuters individueel. Voordat we hiermee aan de slag gingen hebben we alle vormen bekeken. De kleuters herkenden de cirkel, de vierkant en het kruis. De zeshoek was nieuw voor ze. Aan de hand van een opdrachtkaart leggen ze dezelfde vorm op een spelbord. Ze kijken goed en vervolgens nemen ze de juiste vorm. De opdrachtkaarten lopen in moeilijkheid op. Bij de eerste hoeven ze maar enkele vormen neer te leggen en dit breid langzaam uit. Tot slot leggen ze het hele spelbord vol. De kleuter heeft plezier en af en toe komt een klasgenoot kijken. Op een gegeven moment hebben ze onderling afgesproken dat ze om de beurt een vorm op het spelbord mogen leggen. Hier komt ook samenwerking om de hoek kijken. Nu letten ze op, welke vorm er door een klasgenoot is neergelegd. De kleuters ontwikkelen hun ruimtelijk inzicht.

Tot slot

De spellen van Houten Onderwijsmateriaal staan nu een poos in mijn klas. Na een korte instructie in de kring kunnen de kinderen hier zelfstandig mee aan de slag. De uitstraling is sober maar mijn kleuters waarderen de eenvoud. Ze gaan er enthousiast mee aan de slag en proberen zoveel mogelijk opdrachtkaarten af te werken. Het is materiaal wat ingezet kan worden om de ruimtelijke oriëntatie en de fijne motoriek te oefenen. Voor de prijs hoef je het niet te laten! Leuk oefenmateriaal voor een lage prijs.