Menus by Milonic

woordenschat

Taal en lezen voor kleuters

woordenschat

Berichtdoor marion » zo feb 27, 2011 6:43 pm

ik ben erg benieuwd wat jullie doen mbt woordenschat
ik hoop op erg veel reacties

groetjes en een fijne dag
marion
Vaste forumbezoeker

Re: woordenschat

Berichtdoor Sanne » ma feb 28, 2011 9:46 pm

Ik ben benieuwd waarom je het vraagt. Is het vanwege de CITO?
Heb je een taalachterstand bij de kinderen bij jou in de klas?
Of was je gewoon nieuwsgierig wat andere collega's er specifiek aan doen?
Sanne
Vaste forumbezoeker

Berichtdoor marion » wo maart 02, 2011 5:03 pm

wij gaan binnen opbrengest gericht werken ons richten op begrijpend lezen in de hogere groepen en de kleutergroepen nog meer binnen woordenschatontwikkeling ed dus vandaar ;)
marion
Vaste forumbezoeker

Berichtdoor smile » wo maart 02, 2011 5:20 pm

Bij het voorbereiden van een thema maak ik eigenlijk een woordweb met woorden waarvan ik vind dat kinderen deze aan het eind van thema moeten kennen.

Bij een invaljob hadden ze 3 weken gewerkt over thema brandweer. Een leerling was de rook vergeten te verven; ik wijs de leerling naar het voorbeeld en vraag hoe dit heet. Kind kan dit niet benoemen. Ik denk dat je dan toch zeker wat gemist hebt, wanneer na 3 weken het niet duidelijk is.

De woorden die ik graag wil aanleren gebruik ik in spelletjes, maak ik raadspelletjes van, zodat de betekenis ook geoefend word. Ik probeer alles te benoemen. Na het benoemen laat ik de leerlingen het herhalen en later op de dag haal ik de materialen te voorschijn en zal ik het nogmaals vragen hoe het heet. Hierna leg ik de betekenis uit. Later een raadspelletje. Op een ander moment vraag ik aan de kinderen wat de betekenis is.
Materialen voor groep 1 en groep 4, Kleuterplein materialen en nog veel meer onderwijsmaterialen: http://www.everyoneweb.com/smiletje
smile
Vaste forumbezoeker

Keer terug naar Taal en lezen