Menus by Milonic

Schatkist

Methode Schatkist

Schatkist

Berichtdoor Ravenklas » za nov 07, 2009 10:05 pm

Hey,
wij gebruiken sinds september schatkist in de 3 de kleuterklas. De directeur wil naar volgend jaar ook de 2 de kl klas inschakelen, hoe doe je dit dan? De kleuters hebben dan 2 jaar na elkaar dezelfde verhalen of spreken jullie per jaar enkele thema's af ? :?:
Ravenklas
Beginnende forumbezoeker

Re: Schatkist

Berichtdoor Sanne » vr nov 13, 2009 12:11 am

Hallo Ravenklas,

Ik heb het idee dat jij uit Belgie komt?
Het idee van Schatkist is dat je vier thema's per seizoen zou kunnen behandelen. Ik vind dit echter niet te doen. Ik zou daarom uitgaan van 2 thema's per seizoen en het jaar erop deze thema's omruilen. Dan is het probleem van het ankerverhaal ook opgelost. Al is de herhaling bij kleuters geen probleem, dat vinden ze alleen maar prettig. Voor jezelf is het misschien niet zo leuk maar het is wel een uitdaging om te kijken welke andere elementen je er uit kan lichten. Ik vind zelf dat schatkist een leidraad is waar je zelf nog genoeg invulling kan in kan brengen, die vrijheid geven ze je.
Succes
Sanne
Vaste forumbezoeker

Re: Schatkist

Berichtdoor mbrik » zo nov 15, 2009 9:53 am

Hoi Ravenklas,

Wij werken nu al 4 jaar met de nieuwe versie van schatkist. Ook wij doen elk jaar 8 thema's, zodat de kleuters na 2 jaar alle thema's hebben doorlopen.
Ook kiezen wij 2 van de 4 ankerpunten per jaar, zodat het thema 2 jaar later niet precies hetzelfde is, in het geval van kinderen die een iets langere kleuterperiode hebben.
Meer informatie kun je ook vinden op http://www.schatkist.nl, daar staan ook voorbeeldplanningen en tips.

groetjes van juf Mercedes
mbrik
Beginnende forumbezoeker

Keer terug naar Schatkist