door Pinky » vr dec 03, 2010 8:41 am
Ik ben ook op zoek naar leesbevorderingsactiviteiten voor groep 5. Kenmerkend aan deze groep:
- We lezen in het Engels ipv hun moedertaal Arabisch
- De kinderen zijn vrij energiek en kunnen niet goed stilzitten (zachtjes uitgedrukt)
- We hebben wekelijks 50 minuten 'leesuur' waarin ik hen in mijn eentje een klas van 20 moet leren goed Engels te lezen. (Engels lezen kunnen ze op zich, dus het gaat nu om de snelheid, het accent en aangezien ze vaak niet kunnen uitleggen wat ze hebben gelezen, het begrijpend lezen)
Wat ik tot nu toe gedaan heb - ik ben nog aan het aftasten wat werkbaar is:
- Samen in de klas gelezen, omstebeurt een zin (werkt niet goed omdat de groep te groot is)
- Thuis een stuk laten lezen en in de klas besproken (werkt ook niet optimaal omdat het begrijpend lezen niet optimaal is)
- In groepjes een stuk laten lezen en daarna een tekening maken van het verhaal dat ze gelezen hebben (zie voorgaande opmerking)
- Per twee een stuk laten lezen en vragen laten beantwoorden (werkte beter. De vragen waren voor sommigen wel moeilijk)
- Zelf lezen en af en toe stoppen zodat zij het eerstvolgende woord moeten oplezen (puur gedaan om ze aan het meelezen te krijgen en ondertussen voor hen te kunnen voorlezen)
Ik hoop dat iemand nog goede ideeen heeft.