door Marlijn.eu » ma nov 29, 2010 10:00 am
Ik geef zelf ook Engels aan o.a. kleuters, en mijn ervaring is dat ze de herhaling juist leuk vinden omdat ze hun kennis kunnen laten zien. Dus herhaling kan geen kwaad. Wel is het slim om het soms in een ander jasje te stoppen. Je zou het principe van TPR kunnen toepassen. Dit staat voor Total Physical Response en houdt in dat je bij het woord de actie uitvoert. Simpelweg: als je 'stand up' zegt, ook echt gaat staan. Dit kun je natuurlijk ook bij alle ochtendritueel elementen toepassen. Als je niet goed weet hoe je naar school gaan kunt uitbeelden, vraag je de kleuters om hulp. Hoe zouden zij dat uitbeelden. Kies daar dan de beste uit. En daar doe je natuurlijk weer een spel mee. 'Simon says' bijvoorbeeld. Ze mogen dan alleen de beweging uitvoeren als je eerst "Simon says' hebt gezegd.
Dit versje is ook heel bruikbaar:
One, two, put on your shoe,
three, four, open the door,
five, six, pick up sticks,
seven, eight, don't be late,
nine, ten, say it again!
Steeds de beweging erbij doen, en binnen 3 keer hebben ze hem al te pakken. Plus je kunt er een verhaaltje bij maken dat als je naar school gaat, je eerst je schoenen aandoet, dan de deur open, buiten loop je naar school en zoek je ondertussen stokjes, maar je moet wel doorlopen anders kom je te laat. En de volgende dag begin je weer opnieuw.
Als je toch plaatjes wilt gebruiken, kijk dan eens in de Bas boekenreeks. Daar zitten vast wel bruikbare platen bij. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Veel succes ermee!