Menus by Milonic

Lesidee ochtendritueel

Lesideeën voor kleuters

Lesidee ochtendritueel

Berichtdoor Pinky » zo nov 28, 2010 9:30 am

Hallo,

Voor de les Engelse conversatie aan de 2e kleuterklas, zou ik graag wat tips willen.
In de vorige les hebben we het ochtendritueel besproken:
wakker worden, gezicht wassen, tanden poetsen, ontbijten en naar school. Dit aan de hand van uitleg, een liedje en een tekening.
Nu moet ik hier op verder breien maar ik kan er niet zoveel over vinden. Ik zat te denken aan:

Beginnen weer met hetzelfde liedje, aan de hand van kaarten de activiteiten herhalen en ieder een activiteit laten uitbeelden
en de rest van de kinderen eventueel laten raden.
Maar het klinkt een beetje saai en ik kan ook geen mooie set kaarten vinden met al deze activiteiten.
Iemand een tip? (de les duurt slechts een half uur)
Pinky
Beginnende forumbezoeker

Re: Lesidee ochtendritueel

Berichtdoor Marlijn.eu » ma nov 29, 2010 10:00 am

Ik geef zelf ook Engels aan o.a. kleuters, en mijn ervaring is dat ze de herhaling juist leuk vinden omdat ze hun kennis kunnen laten zien. Dus herhaling kan geen kwaad. Wel is het slim om het soms in een ander jasje te stoppen. Je zou het principe van TPR kunnen toepassen. Dit staat voor Total Physical Response en houdt in dat je bij het woord de actie uitvoert. Simpelweg: als je 'stand up' zegt, ook echt gaat staan. Dit kun je natuurlijk ook bij alle ochtendritueel elementen toepassen. Als je niet goed weet hoe je naar school gaan kunt uitbeelden, vraag je de kleuters om hulp. Hoe zouden zij dat uitbeelden. Kies daar dan de beste uit. En daar doe je natuurlijk weer een spel mee. 'Simon says' bijvoorbeeld. Ze mogen dan alleen de beweging uitvoeren als je eerst "Simon says' hebt gezegd.

Dit versje is ook heel bruikbaar:
One, two, put on your shoe,
three, four, open the door,
five, six, pick up sticks,
seven, eight, don't be late,
nine, ten, say it again!
Steeds de beweging erbij doen, en binnen 3 keer hebben ze hem al te pakken. Plus je kunt er een verhaaltje bij maken dat als je naar school gaat, je eerst je schoenen aandoet, dan de deur open, buiten loop je naar school en zoek je ondertussen stokjes, maar je moet wel doorlopen anders kom je te laat. En de volgende dag begin je weer opnieuw.

Als je toch plaatjes wilt gebruiken, kijk dan eens in de Bas boekenreeks. Daar zitten vast wel bruikbare platen bij. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Veel succes ermee!
Marlijn.eu
Beginnende forumbezoeker

Berichtdoor Pinky » ma nov 29, 2010 4:54 pm

Je hebt helemal gelijk dat herhaling geen kwaad kan. Soms vergeet ik dat wel eens omdat ik het zelf zo saai vind maar ik zal inderdaad een beetje herhaling doen en dan het leuke rijmpje dat je hebt opgeschreven (dank daarvoor). TPR doe ik eigenlijk bij elke les, dat gaat bijna automatisch. :lol:

Geef je Engelse les aan Nederlandse kinderen (of in ieder geval als tweede taal)?

Ik heb helaas geen toegang tot de Bas boekenreeks of andere Nederlandse boeken omdat ik buiten Europa lesgeef (en ook geen budget heb om dingen mee te kopen)
Pinky
Beginnende forumbezoeker

Berichtdoor Marlijn.eu » ma nov 29, 2010 5:45 pm

Ja, ik ben zelf ook vaak uit op variatie, maar kleuters houden van herhalen! Jammer dat je geen budget hebt, misschien valt er in de lokale bieb iets bruikbaars te vinden, of zit je echt in de bush?

Ik geef zelf privéles Engels aan alle leeftijden, (www.marlijn.eu) en dus ook aan kleuters. Mijn dochter is nu kleuter en ik geef ook wekelijks bij haar in de klas les. Is erg leuk om te doen, voor de variatie. Goed dat je TPR automatisch al doet. Het werkt echt het beste, zelfs voor volwassenen.

Succes maar weer!
Marlijn.eu
Beginnende forumbezoeker

Keer terug naar Lesideeën