Menus by Milonic

leren lezen in groep 2

Taal en lezen voor kleuters

leren lezen in groep 2

Berichtdoor mbrik » zo nov 15, 2009 9:36 am

Hoi,

Ik werk in een groep 1/2 combinatie in Amsterdam. Wij werken met de methode schatkist en daarin wordt al veel gedaan met het aanbod van taal.
Nu worden de eisen van Cito hoger en zullen we de kinderen halverwege groep 2 al moeten laten beginnen met het leren lezen, zoals nu in groep 3 wordt gedaan.
Wie heeft er tips, ervaringen en dingen waar we aan zouden moeten denken? :idea: Uiteraard willen we vanuit schatkist blijven werken. Wij hebben in groep 3 niet het vervolg hiervan.

Groetjes van juf mercedes
mbrik
Beginnende forumbezoeker

Re: leren lezen in groep 2

Berichtdoor rosa » vr nov 20, 2009 12:33 pm

Ik heb elke twee weken centraal een letter waar we allerlei spelletjes mee doen.
Eerst gaan we allemaal woorden bedenken. Ik zoek plaatjes bij deze woorden (na schooltijd) en doe deze in de lettermuur.
Dus in de lettermuur staan dan de woorden met de plaatjes.
We doen allerlei spelletjes met deze woorden. Lettergrepen klappen, rijmen, begin letter, eindletter, we verzinnen zinnen met deze woorden etc. Na verloop van tijd kun je de verschillende kaartjes van verschillende letters door elkaar gooien en ze laten sorteren. Bij welke letter hoort het plaatjes...lZo doe je echt al erg veel aan de voorbereidende taalvoorwaarden en kom je zeker aan de 15 letters die de kleuters eind groep 2 moeten weten.

succes ermee.
rosa
Beginnende forumbezoeker

Berichtdoor Sanne » vr nov 20, 2009 8:20 pm

Beste Juf Mercedes,
Even een vraagje, ben je bezig met de eisen van CITO of de ontwikkeling van het kind?
We moeten nou niet te veel naar de pijpen van Cito gaan dansen, dat is mijn mening.
Heb je het dan over de nieuwe taaltoets?
Ik ben benieuwd naar je reactie!
Sanne
Vaste forumbezoeker

Berichtdoor jufrenske » vr dec 11, 2009 11:50 am

Idd kreeg an de week ook een foldertje over de nieuwe taaltoets.
Wij hebben op dit moment de diditale versie, die komt pas volgend jaar vernieuwd uit.
Heb op de site gekeken, er staat dat deze beter aansluiten bij de tusendoelen van beginnend geletterdheid. Wordt nu wel erg nieuwsgierig!
ga maandag vragen of ik een proefexemplaar mag bestellen ;)

Ik denk dat je de CITO moet gebruiken als vinger aan de pols. Vaak vallen kinderen erop uit terwijl het in de klas goed gaat.
Ik merk dat sommige kinderen achter de computer erg afgeleid zijn, of gewoon nog niet muisvaardig zijn.

Er staat verder niets over dat de kinderen half groep 2 al moeten lezen. Ik hoop dat ik mag aannemen dat het niet de bedoeling is!
Beginnende geletterdheid is heel iets anders dan al kunnen lezen, daar heb je groep 3 voor!
Zo wel raar zijn anders kun je de groep 3 methodes ook op de schop nemen.

Goed ik zal kijken of ik het mag bestellen dan horen jullie het verder:)
jufrenske
Vaste forumbezoeker

Berichtdoor marion » zo dec 13, 2009 10:51 pm

hoe gaan jullie om met kinderen die al kunnen lezen in groep 1( dus eigenlijk lezend binnenkomen) :(
marion
Vaste forumbezoeker

Berichtdoor jufrenske » di dec 15, 2009 11:03 pm

Nou ja ik denk dat het belangrijkste dan is dat je je gaat concentreren op de gebieden waar het kind minder goed in is.
Je kunt boekjes van groep 3 lenen zodat het kind boekjes op eigen niveau kan lezen. Bij taalactiviteiten kun je er ook rekening mee houden.
jufrenske
Vaste forumbezoeker

Keer terug naar Taal en lezen