Menus by Milonic

"Kleuterjuffen vinden werk minder leuk"

Al het overige wat met kleuters te maken heeft

"Kleuterjuffen vinden werk minder leuk"

Berichtdoor Jeroen » di dec 01, 2009 1:39 pm

(bron: http://www.nu.nl/economie/2134272/kleut ... -leuk.html)

RIJSWIJK - Kleuterjuffen vinden hun werk niet meer leuk. Ze komen onder meer in opstand tegen de Cito-toetsen, leermethoden en toenemende druk op de kleuters.
Dat blijkt uit een enquête die het Onderwijsblad hield. Ruim 350 kleuterjuffen deden mee met het onderzoek; 90 procent vindt dat onderwijs aan de kleintjes te schools wordt.

Uit het onderzoek komt naar voren dat de juffen het onderwijs te veel verzakelijkt vinden. ''Het speelse gaat eruit, het muzikale ook: alles wordt steeds meer prestatiegericht. Muziek is belangrijk om de kinderen iets nieuws te leren. Kleuters mogen geen kleuters meer zijn, blijkt uit de peiling.''

Oefenen

Een van de geënquêteerde verzucht: Vroeger hoefde je in de kleuterklas je naam nog niet te kunnen schrijven. Nu moeten de kleuters al vijftien letters kennen; de letters van hun naam en een paar andere erbij. Ik probeer het speels te houden, maar het is steeds meer: oefenen, oefenen, oefenen.

Meer dan de heft van de geënquêteerden vindt dat de vaak geadviseerde werkbladen en lesmethoden in de kleuterklassen niet bijdragen aan goed onderwijs. Ze worden soms alleen gebruikt omdat het moet. Ook het gebruik van de Cito-toets gaat niet van harte.

Dikke mappen

De planning stuit ook veel juffen tegen de borst. ''Er staan inmiddels dikke mappen op mijn bureau. Ik denk wel eens: dit is een kleuterklas, geen administratiekantoor'', reageert een van hen.

Het onderzoek werd gehouden onder leerkrachten die in de jaren tachtig de opleiding tot kleuterjuf (Klos) hebben gevolgd. Sinds twintig jaar verzorgen de pabo's de opleiding.

Veel ondervraagden willen dat er weer een speciale opleiding komt tot kleuterleidster. Het Onderwijsblad wordt uitgegeven door de Algemene Onderwijsbond (AOb).
Jeroen
Beginnende forumbezoeker

Re: "Kleuterjuffen vinden werk minder leuk"

Berichtdoor Sanne » do dec 03, 2009 10:53 pm

Tja, het is natuurlijk allemaal waar. De toetsen, de administratie, de hogere eisen.
Maar of ik mijn werk nou minder leuk vind?
Sanne
Vaste forumbezoeker

Berichtdoor sara83 » vr dec 04, 2009 9:20 pm

Ik ben het ook met alles zeer eens. Ben wel nog steeds graag kleuterjuf, maar bezwijk echt onder de hoge druk en de vele eisen die gesteld worden. Ik voel me hierdoor minder goed en vind dat hetgeen ik wil steeds minder aan de orde komt (het kleuterjuf zijn). En je minder goed voelen geeft wel een negatief effect en laat je nadenken over de vraag, doe ik het wel nog graag? Ik ben wel nog jong en probeer me steeds weer te overhalen om opnieuw te beginnen en alle eisen naast me neer te leggen. Maar dit lukt maar voor even.
Waar ik wel heel consequent in ben, is dat ik de kleuters nog niet leer lezen of schrijven. Ze moeten van mij hierrond nog niets kunnen. Als de interesse er is, mag het wel. (heb ook de 3de kleuterklas) Ben wel fier op mijn eigen dat ik dit al 4 jaar volhoudt om steeds af te wimpelen.
sara83
Beginnende forumbezoeker

Berichtdoor ineke » wo dec 09, 2009 11:23 pm

ik ben nog van de oude kleuterkweek opleiding....heb dus 3 jaar puur voor kleuters geleerd!!
Ik ben van mening dat dat gepress van tegenwoordig niet goed is.
Je moet als juf voorwaardenscheppend zijn. Dus de mogelijkheid bieden dat kinderen die daaraan toe zijn zich in de klas kunnen ontwikkelen. Zorgen voor rust...goede sfeer, structuur en uitdagend materiaal.....
Daar moet ik zelf nu ernstig voor waken dat daar tijd en energie voor is want je wordt als je niet uikijkt opgeslokt door de dingen die je opgelegd worden.
Ineke
ineke
Beginnende forumbezoeker

Berichtdoor jufrenske » vr dec 11, 2009 11:38 am

Ik ben nog een vrij nieuwe juf, maar ik ga er altijd van uit in iedere groep dat je kinderen moet volgen en je aanbod aanpast aan het niveau van de kinderen.
Zo heb ik op dit moment kinderen die al kunnen lezen, dus zorg je voor uitdagend materiaal. Ik heb ook kinderen die er helemaal geen interesse in hebben.
Je probeert denk ik in de zone van naaste ontwikkeling te werken. Ik bied letters aan, verwerk ze op verschillende manieren. Blijft het hangen is dat mooi meegenomen. Ik denk dat overleg met de groep 3 leerkracht ook zeer belangrijk is.
Over de stelling:

Ik vind mijn werk geweldig!
jufrenske
Vaste forumbezoeker

Keer terug naar Overig