Menus by Milonic

help!

Vragen en verzoeken over JufSanne.com en het forum

help!

Berichtdoor juf_vixi » ma okt 26, 2009 5:09 pm

Hallo allemaal,

Ik ga een kleutergroep langdurig vervangen. Ik heb vrijdag een dag geobserveerd bij de vorige juf en nou heb ik gezien dat er heel veel werk aan de winkel is, lees: kinderen rollen over de grond terwijl de juf in de kring zit, er wordt meer gestoeid dan gewerkt en de kinderen komen maar niet tot spel. Veel kinderen zijn erg onzelfstandig en niet taakgericht. Daarnaast praten de kinderen niet met elkaar, maar schreeuwen ze van een afstandje alles naar elkaar. Een aantal kinderen kiezen er wel voor om rustig te werken, maar ik wil de orde gewoon terug in die klas brengen. Nou heb ik al redelijk wat ervaring met kleuters, maar toch ben ik nog op zoek naar tips om de rust in deze klas op een zo positief mogelijke manier terug te brengen. Hebben jullie ideeën? Post ze dan gauw, dan kan ik ze misschien nog verwerken in mijn plan van aanpak na de herfstvakantie!

Alvast bedankt!
juf_vixi
Beginnende forumbezoeker

Re: help!

Berichtdoor jufrenske » ma okt 26, 2009 8:27 pm

Ik zou beginnen met structuur aan te brengen in de groep, dagritmekaarten, kalender, wat staat er allemaal de komende tijd te gebeuren.
De kringmomenten zou ik kort houden zodat je kunt afwisselen met bewegingsspelletjes.
Duidelijkheid, wat je van de kinderen verwacht en ook evalueren met de kinderen, geef ze de verantwoordelijkheid voor hun eigen gedrag.
en de komende tijd erg consequent zijn!
Kinderen 'prijzen' die het wel goed doen.

Het zijn misschien dingen die je allang weet maar ik zou de eerste tijd echt besteden aan klassemanagement.
teambouwers en leuke groepsspelletjes zijn ook aanraders.

Heel veel succes, mocht er nog iets te binnen schieten laat ik het hier horen.
jufrenske
Vaste forumbezoeker

Berichtdoor maaike » wo nov 04, 2009 7:24 pm

Hoi,

Dit klinkt heel bekend, aan het begin van dit schooljaar heb ik ook zo´n kleutergroep overgenomen.
Ik ben begonnen met het invoeren van structuur d.m.v. dagritme en regeltjes.
Laat ze vooral de regels zelf bedenken en een consequentie als ze de regel overtreden want dan kun je ze hier ook weer op aanspreken.
Ook is het belangrijk ze te laten weten dat ze dat bij jou niet mogen doen en dat nee nee is en ja ja.
Hier hebben ze bij mij veel aan gehad.
Het heeft mij ongeveer 6 weken geduurd voordat ze gewoon normaal in de kring konden zitten.
Nu gaat het goed, maar nog steeds zijn er dagen dat bepaalde kinderen weer terug vallen in het oude ritme.
O ja nog 1 ding, ik leg de groep gewoon stil op het moment dat ze te veel herrie maken, dan maken we afspraken en gaan we weer verder.
Houden ze er niet aan dan is de consequentie, opruimen en een spelletje aan tafel (puzzel, tekening) Dit is een gevolg dat mijn klas zelf bedacht heeft.

Veel succes!
Blijf ze positief benaderen dat werkt het beste.

Groetjes Maaike
maaike
Beginnende forumbezoeker

Berichtdoor nicole-nl » wo nov 11, 2009 6:38 pm

Foto's maken van de regels en afspraken maken, waar de kinderen zelf de regel laten zien helpt erg goed
Deze dan achter je hangen in de kring, zodat je er op kan wijzen :-)

Succes!
nicole-nl
Beginnende forumbezoeker

Berichtdoor juf anne » vr nov 13, 2009 12:21 pm

idd heel veel structuur aan gaan brengen, daar hebben alle kinderen het meeste plazier van.

Zorg ook dat alles klaar ligt en voorbereid is, niet dat je in de klas nog zaken moet regelen.
juf anne
Beginnende forumbezoeker

Keer terug naar Vragen