door its_tamara » do dec 31, 2009 4:13 pm
Ik heb een aantal jaren terug stage gelolpen in een 2/3 dit is mij niet zo heel goed bevallen.
De leerlingen zaten allemaal door elkaar als je instructie gaf aan groep 3 moest je dus het hele lokaal doorkijken. Doordat ik in het begin nog niet precies wist wie groep 2 en wie groep 3 was vond ik dit erg lastig.
Op de school waar ik werk hadden we vorig jaar groep 2 door laten stromen naar groep 3 doordat de kleuterklas te groot werd. Hier zaten de groep 2 leerlingen bij elkaar en de groep 3 leerlingen. De groep 2 leerlingen gingen met de kleuters mee buiten spelen, dit doordat de 15 min speeltijd gewoon te kort is voor groep 2.
De groep 2 leerlingen zijn in mijn ogen ook nog kleuters en mogen ook nog lekker spelen. Maar doordat ze in een combinatiegroep zitten moeten ze al erg stil en rustig werken. Het heeft voor en nadelen, ze pikken al wat stof op wat aangeleerd wordt aan groep 3 dit is zeker een voordeel. Maar mijn keus is het zeker niet. Combinatiegroepen vind ik zeker goed, maar voor groep 2/3 ben ik bang dat groep 2 niet kan kleuteren op de manier die goed voor hen is.