Menus by Milonic

Coöperatief leren

Overige methodes

Coöperatief leren

Berichtdoor jufrenske » ma nov 02, 2009 7:39 am

Is er nog iemand die met CL werkt?
Lijt me leuk en handig om uit te wisselen!
Wij zijn nu in de beginfase, binnenkort start de cursus.
jufrenske
Vaste forumbezoeker

Re: Coöperatief leren

Berichtdoor jufanita » ma nov 02, 2009 7:53 pm

Wij zijn al een paar jaar bezig, maar bij ons op school blijft het ook nog steeds in de beginfase hangen. In de bovenbouw (groep 5 t/m 8) zijn we er aardig mee bezig, maar met name mijn collega's bij de kleuters hebben eigenlijk geen idee hoe ze het nu aan moeten gaan pakken.
Nu hebben we collega's aan elkaar gekoppeld als feedbackmaatje maar ik weet zelf door minder ervaring bij de kleuters ook niet heel veel manieren om het in te vullen (en/of om het mijn collega te helpen zich eigen te maken). Ik hoop dus dat jullie wat voorbeelden kunnen geven van activiteiten die geschikt en nuttig zijn voor de allerjongsten.
jufanita
Beginnende forumbezoeker

Berichtdoor Alexia » ma nov 02, 2009 10:34 pm

Op maandagochtend begin ik vaak met een binnen en buitenkring. Ik gebruik bijvoorbeeld de memoriekaartjes, die deel ik uit, en de kinderen met hetzelfde plaatje moeten elkaar zoeken. Deze 2 kinderen gaan bij elkaar zitten. 1 kind op de stoel de ander op de grond ervoor. Bijvoorbeeld: Als je op de stoel zit mag je beginnen met vertellen wat je lievelingseten is, daarna de ander. Ik vraag dan terug wat beide kinderen gezegd hebben, zo moeten ze goed naar elkaar luisteren. Dit kun je ook doen met de weekendkring, scheelt veel tijd en elk kind komt aan het woord.

Ook leuk: muziek opzetten, als de muziek stopt moet je iemand zoeken die een kaartje heeft dat rijmt op jouw kaartje (ik zorg altijd voor 4 woorden die op elkaar rijmen) zo kun je het spel meerdere keren spelen. De kinderen vinden dit erg spannend, en je bent ook meteen met rijmen bezig. Na elke ronde bespreek ik altijd even de rijmwoorden, en dan gaan we weer verder totdat we niet meer kunnen rijmen. Wel belangrijk om te zeggen dat ze elke keer iemand anders moeten zoeken anders heb je steeds dezelfde koppels!

Hoop dat jullie wat ideetjes hebben!
Alexia
Beginnende forumbezoeker

Berichtdoor juf » di nov 03, 2009 9:54 am

Hoi,
wij doen best veel aan cooperatief leren zowel in de bovenbouw als in de onderbouw. Er zijn best een aantal structuren die je kunt doen in de kleutergroep. Binnen/buitenkring is een handige die wij gebruiken als vervanging voor het weekendgesprek; ieder kind komt aan bod en je hebt er niet zoveel tijd voor nodig! Ook kun je binnen/buitenkring doen bij elk thema bv thema hersft: om de beurt iets noemen wat bij de herfst hoort.Bij Sint : om de beurt een cadeautje noemen wat je leuk vindt enz.
Zo zijn er nog wel meer structuren die te gebruiken zijn in de kleuterklas; de ervaring leert dat de kleuters het erg leuk vinden . Het gaat uiteraard niet alleen om het leuke maar het is wel meegenomen :)
Vragen..ik hoor het wel.
juf
Beginnende forumbezoeker

Berichtdoor jufrenske » wo nov 04, 2009 9:49 pm

De binnen-buitenkring is natuurlijk een hele bekende, die is ook al redelijk bij ons in de groepen ingeburgerd.
In onze methode van Kleuterplein zitten ook opdrachten, heel erg leuk.
Ik zou graag meer ideeën willen van opdrachten. De structuren zelf zoals een binnen-buitenkring die ken ik wel.
We hebben bv bij het thema huis de kinderen in tweetallen laten werken. Ze kregen beiden een leeg huis en zaten tegenover elkaar met een boek er tussen. ze moesten elkaar om de beurt een opdracht geven. zoals teken een deur etc.
Was erg leuk!
jufrenske
Vaste forumbezoeker

Berichtdoor juf » wo nov 11, 2009 5:25 pm

Hoi Renske,
De structuur die jij noemt heet "Doe mij na. Dat kun je inderdaad doen met de opdracht zoals jij het deed.Een tekenopdracht. Zelf doe ik hem vaak met een kleurplaat;de kinderen krijgen dezelfde kleurplaat en zeggen om de beurt wat ze inkleuren en met welke kleur. Aan het eind vergelijk je de kleurplaten dan. Verder kun je het ook doen met het bouwen van een bouwwerkje, een mozaiekfiguur maken. De laatste twee zijn pittig!

Daarnaast werk ik veel met mix en koppel. Kinderen krijgen een plaatjebv een plaatje in het kader van Sinterklaas. Ze lopen rond en op een teken van de juf starten we.Ze lopen naar het dichtsbijzijnde kindje en bespreken wat er op hun plaatje staat(eerst spreek je af wie er mag beginnen bv het kindje wat het grootste is) Ze beschrijven dus hun plaatje. Daarna ruilen ze van plaatje en gaan ze naar een ander kindje.Dit herhaalt zich een poosje tot de juf weer een teken geeft(hand in de lucht) Dan gaan we koppelen. De kinderen zoeken nu bij wie ze horen: 2 dezelfde plaatjes bij elkaar, en gaan bij elkaar zitte.Dit bespreek je dan. De kinderen bij mij in de klas vinden dit erg leuk! Je kunt dit doen met rijmen, wat hoort bij elkaar, hoeveelheden enz enz Je kunt het bij ieder thema inzetten.
Probeer het maar eens uit. Vragen....ik hoor ze wel.
juf
Beginnende forumbezoeker

Keer terug naar Overig