door Alexia » ma nov 02, 2009 10:34 pm
Op maandagochtend begin ik vaak met een binnen en buitenkring. Ik gebruik bijvoorbeeld de memoriekaartjes, die deel ik uit, en de kinderen met hetzelfde plaatje moeten elkaar zoeken. Deze 2 kinderen gaan bij elkaar zitten. 1 kind op de stoel de ander op de grond ervoor. Bijvoorbeeld: Als je op de stoel zit mag je beginnen met vertellen wat je lievelingseten is, daarna de ander. Ik vraag dan terug wat beide kinderen gezegd hebben, zo moeten ze goed naar elkaar luisteren. Dit kun je ook doen met de weekendkring, scheelt veel tijd en elk kind komt aan het woord.
Ook leuk: muziek opzetten, als de muziek stopt moet je iemand zoeken die een kaartje heeft dat rijmt op jouw kaartje (ik zorg altijd voor 4 woorden die op elkaar rijmen) zo kun je het spel meerdere keren spelen. De kinderen vinden dit erg spannend, en je bent ook meteen met rijmen bezig. Na elke ronde bespreek ik altijd even de rijmwoorden, en dan gaan we weer verder totdat we niet meer kunnen rijmen. Wel belangrijk om te zeggen dat ze elke keer iemand anders moeten zoeken anders heb je steeds dezelfde koppels!
Hoop dat jullie wat ideetjes hebben!