Terug naar Superbeesje is al onderweg

Superbeesje is al onderweg kringactiviteiten

klik op het plaatje om de kaarten te downloaden.

Lieveheersbeestje telkaarten

Introduceer de kaarten in de klas. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door 1 plaat uit de stapel de trekken. Dit wordt vervolgens het cijfer van de dag. Elke dag komt er een ander cijfer en wordt de getallenlijn compleet gemaakt.

Zing elke dag het volgende liedje: ( op de wijs van ozewiezewoze)
lieve lieveheersbeest
we gaan tellen, vlug tellen
lieve lieveheerstbeest
de stippen op je rug

of op de wijs van (helikopter)
Lieveheersbeest, lieveheersbeest,
Hoeveel zijn het er vandaag?
Hoeveel stippen op jouw rug
Wie mag ze tellen, super vlug
Lieveheersbeest, lieveheersbeest,
Hoeveel zijn het er vandaag?

Klik op de foto om de kaarten te downloaden

Lieveheersbeest kaarten met vingers, stippen en cijfers

Voorbereiding:

  • print de kaarten uit en plastificeer ze.
  • print ook de kaartjes met vingers, cijfers en stippen uit en plastificeer deze.
  • koop zelfklevend klitteband en plak dit op de platen en op de kaartjes met vinger, stippen en cijfers. Let erop dat je steeds dezelfde kant van het klitteband op de platen plakt.

Speelzaalspel:

Hang de platen op in de speelzaal. Het kan zijn dat je ze op verschillende hoogtes hangt. De kinderen moeten dan oplossen bedenken hoe ze bij de plaat kunnen komen.

Spel 1:

Neem de kaartjes in een bakje mee naar de speelzaal en deel de kaartjes uit. Op jouw teken moeten de kinderen zorgen dat het kaartje bij de juiste plaat komt te hangen. Geef jongere kinderen kaartjes met de stippen of vingers en oudere kleuters de cijfers.

Spel 2:

Deel de kaartjes uit en zorg dat de kleuters eerst elkaar vinden met dezelfde hoeveelheid. Pas dan mogen ze naar de plaat van het lieveheersbeestje om de kleine kaartjes op te hangen.

Spel 3:

De cijferrace.
Verdeel de kaartjes over 2 groepen en doe ze in een bak. De kinderen staan in een rij achter elkaar en moeten om de beurt een kaartje uit de bak halen en bij de juiste plaat gaan ophangen. De groep die het eerste zijn bakje leeg heeft wint.

Spel 4:

Roep een cijfer en alle kinderen moeten daar naartoe rennen, hinkelen, huppelen, springen etc. Je kunt ook de groep verdelen door te zeggen: alleen de jongens, of alleen kinderen met groene kleren aan. Varieer door af en toe ook je vingers op te steken.

Spel 5:

Twee tikkers proberen te verhinderen dat de kinderen de cijfers bij de juiste plaat ophangen.

Spel 6:

Een kind zit in het midden met het gezicht naar de grond. Een ander kant pakt een kaartje uit het bakje en tekent evenveel stippen op de rug van het kind als op het kaartje staat. Het kind zegt vervolgens hoeveel stippen het op zijn rug getekend heeft gekregen. Als het goed is mag dit kind het kaartje bij de juiste plaat op gaan hangen.

Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.jufsanne.com/boek/superbeesje-is-al-onderweg/superbeesje-is-al-onderweg-kringactiviteiten/