mei 10 2009

Lesmateriaal review: Luister goed

Vorige maand had ik het over het materiaal ‘Woordjes ontdekken’ van de firma Rolf. Deze doos heeft  een aantal overeenkomsten met het materiaal wat ik deze maand eens onder de loep neem: ‘Luister goed’. De belangrijkste overeenkomst is dat de spelvorm hetzelfde is. Er spelen weer 4 kinderen met elkaar, de kinderen raken inmiddels gewend aan deze nieuwe manier van werken. Verder is de doos dezelfde maat als woordjes ontdekken, klein en handzaam. Verder is de kist zeer gunstig geprijsd. Genoeg over de overeenkomsten, nu de verschillen!

De recensie van deze maand gaat dus over ‘Luister goed’ …

Hoe werkt het
Dit is wat de handleiding zegt: “Een interactief spel dat zowel het spreken als het luisteren stimuleert”. Ieder kind legt de langwerpige opdrachtkaart voor zich op tafel. De kaartjes met een groene stip worden op een stapel gelegd. Om de beurt nemen de kinderen een kaart van de stapel en benoemen deze. Alle kinderen kijken vervolgens op hun opdrachtkaart of ze daar een afbeelding kunnen vinden die hetzelfde klinkt, bijvoorbeeld “kaas” en “vaas”. Als alle kaartjes een plek hebben gekregen op de opdrachtkaarten, kan een nieuwe ronde gespeeld worden met de kaartjes met rode stip. Een combinatie van beide reeksen is natuurlijk ook mogelijk.

Elk kind heeft dus een kaart voor zich met daarop 6 plaatjes. Van te voren is het prettig als je controleert of de kinderen de plaatjes begrijpen. Er zitten een aantal niet standaard rijmwoorden tussen, bijvoorbeeld duin en bes. Er zijn 48 kaartjes waarvan 24 met groene en 24 met rode stip. Je kan het spel dus 2 x spelen met verschillende rijmwoorden. Ik heb gemerkt dat het voor kinderen prettig is als ze dezelfde kaart behouden voor tenminste 2 spelrondes. Daarna kan je het spel nog eens spelen met een andere spelkaart. Een spelronde met alle 48 kaartjes kan natuurlijk ook.

Ik heb verder ook nog gezocht naar meer spelvariaties. Zo heb ik lege vakjes gemaakt en de kinderen nog eens een rijmwoord laten verzinnen. Ze moesten dit dan tekenen en ik schreef het woord er ook nog eens bij. Daarna speelden we het spel met de zelfverzonnen rijmwoorden. Dit was met oudste kleuters redelijk goed te doen.

Mogelijke spelvariaties
Schud alle kaartjes en leg ze geheel door de war op de kaarten van de kinderen. Er klopt nu natuurlijk niets meer van. Ze gaan nu kijken wie een kaartje heeft dat bij hun eigen kaart hoort en of ze deze kunnen ruilen met een kaartje die ze zelf hebben liggen. Dus:

Isa: “Ik heb hier een wip, wil jij die ruilen voor de maan? Want jij hebt de wip nodig en ik de maan”.

Ze kijken dus bij de anderen op de kaart om te zien wat voor hun rijmt en ze kijken met welke ze deze kunnen ruilen. Ook dit is een spel met oudste kleuters en ik deed dit pas na het spel op de oorspronkelijke wijze te hebben gespeeld. De spelvariaties zijn ontstaan om het materiaal meer diepgang te geven.

Conclusie
Ik vind het echt een goed materiaal en als je ook de ontwikkelingsgebieden bekijkt dan zijn dat prachtige doelstellingen die je kan behalen door dit spel aan te bieden. Wat ik vooral leuk vind is dat er eens een andere manier gevonden is om een rijmwerkje aan te bieden. De kinderen vonden het na een aantal keer spelen wel wat eentonig worden, daarom is het leuk om zelf meerdere variaties te verzinnen. Je kan er vanuit gaan dat de kinderen na 20 tot 30 minuten wel klaar zijn met het spelen van dit spel. Het blijft natuurlijk afhankelijk van het enthousiasme van de kinderen. Ze vinden het echt wel leuk maar niet te lang.

Het spel is ook voor individueel gebruik zeer geschikt. Wat in dat geval prettig is, is dat er een strook ligt met gegeven plaatjes. Voorheen moesten kinderen 2 plaatjes die rijmen bij elkaar zoeken maar nu is er al een gegeven. Dat is vooral prettig voor jongere kleuters bij wie het rijmen net begint te komen.

De plaatjes van het werkje zijn ook nog eens zonder de strook te gebruiken. De kinderen zoeken dan kaartjes met een groene en een rode stip bij elkaar.

Wat ik zelf mis in de handleiding is een lijstje van de rijmwoorden. Uiteindelijk kom je er als leerkracht wel uit maar het zou toch handig zijn als je deze woorden van tevoren in kan zien.

‘Luister goed’ is een rijmwerkje in spelvorm en is zeker een goede toevoeging in je klas. Staar je niet blind op de spelregels en neem zelf initiatief met het verzinnen van nieuwe variaties. Veel plezier met ‘Luister goed’ !